Tuesday 14 February 2017

NASIHAT BUAT DEALER










 


Good morning .Jadikan kisah ini sbg pengajaran .Pertama kesilapan fakta dari dealer .Aku merayau Dataran Keris dan seorang lelaki perkenalkan telco xxxx.Aku tanya rate murah ke call oversea? Katanya murah .Aku cuba call 0066 seminit dr telèfon dealer tersebut .RM2.50.Aku call dr telèfon Aku ,hanya 90 sen .Aku tanya lagi , coverage oversea OK ke? Katanya OK.Aku sampai je Woodland,hilang terus coverage .Katanya line Celcom .....Mujur aku bawa telefon 1 lagi line Celcom .Kisah ini berlaku 3 tahun lps .

 Kesilapan dealer tersebut memalukan diri sendiri .Dlm bisnes,fakta adalah penting.Bukan semua pelanggan buta IT.Buta ilmu, miskin pengalaman.

 Sejak tahun 2001,aku guna Digi . Nombor nya masih ingat 0162809010 sbb Digi telco pertama prepaid.Coverage Digi tak mengecewakan dlm n luar negara Wlupn prepaid.

  Dealer yg masih muda terlampau teruja nak dapat pelanggan sehingga menipu dan salah fakta.Bersangka baik,dealer tersebut masih baru dan kejar sales.Ayat aku paling menyampah ialah " ini kompeni Bumiputera" . Rasis.Samalah juga peniaga kismis mendakwa kismis ini dibaca 30 juzuk Quran .

 Perkara plg penting ialah Fakta.Jgn sesekali menipu dan memalukan diri sendiri .Baca sebaiknya semua berkaitan telco yg diceburi.Kesilapan fakta akan memalukan diri sendiri serta company yg diceburinya .

 Kedua , jangan kritik pesaing.Aku pening baca kutukan dealer 2 dlm grup FB .Sbg dealer Tron,kita jgn ikut cara mereka.Cukuplah kita ceritakan kelebihan tron.Biar pelanggan buat pilihan .Jika kaji sejarah ekonomi, mengutuk dan menjatuhkan pesaing dipelopori sarjana Yahudi yg mencipta teori kapitalis dan individualistik dlm bisnes .

 Ketiga budaya cah keting .Dlm tron, aku harap tiada budaya cah keting .Menjatuhkan sesama sendiri .Kita semua yg bergelar dealer perlu bantu membantu sama lain .Jawab pertanyaan dealer baru .Jangan provokasi dan memalukan kompeni .

 Keempat, berkongsi pelanggan.Contoh mudah,Abu adalah pelanggan Shikin.Sms Shikin tak berjawab.Dealer Abi bantu Shikin terangkan masalah yg berlaku . Itulah perkongsian pelanggan.Jangan fikir ,dia pelanggan Shikin,Shikin yg perlu selesaikan masalah dia.

 Kelima , wujudkan kelas setiap negeri.Tak perlu grand spt hotel.Kedai mamak pun boleh .Buat pertemuan dealer 2 Baru ,terangkan plan dan etika tron .









 Ikhlas 

Tuan Haji Saat bin Haji Sulaiman 

CEO 

Saat Sulaiman Dot Com 

Director 

Aisah Fashion & Design  













No comments:

Post a Comment